Bakgrund

Mitt namn är Bengt Hassis och jag brinner för längdskidåkning. Jag är uppväxt i Malung, jag flyttade till Orsa 1973. Jag gick sedan på en 2:årig gymnasieutbildning på Skogsbruksskolan i Älvdalen. Efter gymnasiestudierna så började jag jobba i skogen som Skogsarbetare, enbart under sommartid. För på vintertid tävlade jag och tränade i skidåkning.

Skidskola

Mina första stapplande steg som skidinstruktör tog jag 1989. De tre första åren var jag medhjälpare till Tommy Limby, när han sedan slutade tog jag över skidskolan. Allt sedan dess har jag haft skidkurser framförallt i Grönklitt men även i Storhogna och  Ramsau/Österrike. Jag har också varit ungdomsledare i Orsa Skidklubb under 13 år.

Jag har även gått svenska skidförbundets skidutbildningar steg 2, 3 och elittränarutbildning steg 4 år 2008/2009

Skidåkning

Jag har åkt skidor sedan jag var liten pojk och har tävlat genom hela min uppväxt. Vid 16 års ålder när jag gick på skogsbruksskolan erbjöds jag goda möjligheter att fortsätta min satsning där.

Jag kom med i juniorlandslaget i ett år och sedan ett år i B-Landslaget. 1984 bildades Långloppslandslaget där jag var med till 1988. Höjdpunkterna på min karriär var bland annat 1984 då jag vann Långloppscupen med 5 delsegrar och sedan fortsatte det med två vasaloppsegrar 1985 och 1986 tid 3.48.55.

Min tävlingssatsning fortsatte fram tills jag var 32 år gammal. I samband med det hade jag börjat hålla skidkurser för motionärer, som jag gör även idag.